سازمان توسعه تجارت:رشد کیفی صادرات کاشی و سرامیک را 66 درصد افزایش داد .
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت، می گوید: رشد 66 درصدی صادرات کاشی و سرامیک در هشت ماه نخست امسال بدلیل افزایش سطح کیفی و کمی این محصولات است.
"مهرداد جلالی پور" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، تصریح کرد: محصولات کاشی و سرامیک کشور حتی توانسته به رقابت با تولیدات مشابه خود در کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و اسپانیا بپردازد.
وی گفت: میزان صادرات کاشی و سرامیک در هشت ماه گذشته از نظر وزنی 60 درصد رشد را تجربه کرد.
به گفته وی، در هشت ماه نخست امسال در مجموع 534 هزار تن کاشی و سرامیک صادر شد که از نظر ارزش رقمی افزون بر 146 میلیون و 500 هزار دلار است.
جلالی پور این موضوع را نیز گفت که با وجود رکود جهانی حاکم بر نقاط مختلف جهان اما وضعیت ساختاری کشورهایی چون عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان و افزایش ساخت و ساز در این مناطق، امکان افزایش حجم صادرات محصولات کاشی و سرامیک ایران را فراهم کرده است.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران می گوید: در صورت تدوین استراتژی مدون و قرار دادن صادرات کاشی و سرامیک تحت عنوان یک برند و کنسرسیوم مشترک می توان در بازارهای رقابتی حضوری پررنگ و موثرتر داشت.
وی افزود: برای رشد صنعت کاشی وسرامیک باید 50 درصد هزینه ها به سمت صادرات سوق داده شود وگرنه در این بخش با مشکل مواجه می شویم.
جلالی پور همچنین به یارانه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: با اتخاذ سیاست های مناسب و تسهیل حمل و نقل در این بخش هزینه ها کاهش خواهد یافت.
سرامیک مشتق از کلمه keramos یونانی است که به معنی سفالینه یا شئی پخته شده است. در واقع منشا پیدایش این علم همان سفالینههای ساخته شده توسط انسانهای اولیه هستند. در واقع قبل از کشف و استفاده فلزات، بشر از گلهای رس به علت وفور و فراوانی آنها و همچنین شکلگیری بسیار خوب آنها در در صورت مخلوط شدن با آب و درجه حرارت نسبتاً پایین پخت آنها استفاده میکرد. آلومینوسیلیکاتها که خاکهای رسی خود آنها به حساب میآیند، از عناصر آلومینیوم، سیلیسم و اکسیژن ساخته میشوند که این سه عنصر بر روی هم حدود 85 درصد پوسته جامد کره زمین را تشکیل میدهند. این سه عنصر فراوانترین عناصر پوسته زمین هستند.