زندگی نامه دکتر واهاک مارقوسیان پدر علم سرامیک ایران

زندگی نامه دکتر واهاک مارقوسیان پدر علم سرامیک ایران


واهاک مارقوسیان  مسیر ایرانیدکتر واهاک مارقوسیان در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. وی در سال ۱۳۵۳ با درجه مهندسی در رشته متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد و در سال ۵۶ موفق به اخذ کارشناسی ارشد در رشته مواد فلزی و سرامیکی از دانشگاه منچستر گردید و در سال ۵۹ به اخذ درجه دکترا در رشته سرامیک از دانشگاه منچستر انگلستان نایل آمد.


مشاغل و سمتهای مورد تصدی :

دکتر مارقوسیان در زمینه پژوهشی مسئولیت هدایت ۱۲ پروژه تحقیقاتی، عمدتاً در ارتباط با شیشه، (از جمله ۳ پروژه ملی) را عهده‌دار بوده است .

از دیگر سمت‌ها و مسئولیت‌های ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ مسؤول برنامه‌ریزی رشته سرامیک در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در ستاد انقلاب فرهنگی سال ۱۳۶۱؛
ـ ریاست هیأت مدیره انجمن سرامیک ایران از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۱؛
ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۱۳۶۱ تاکنون.(مرتبه علمی : استاد).


زمينه‌های تدريس

ساختار سراميکها، تئوری شيشه، سراميکها و کاربرد آن در مهندسی پزشکی، تئوری پيشرفته شيشه



جوائز و نشانها :

کتاب”ساختار، خواص و کاربرد” تالیف واهاک مارقوسیان ، در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1382 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

جايزه علمی دکتر مارقوسيان از سال 90 به تصويب رسيد که به يک اثر علمی برتر که يک پژوهش، ابداع و يا اختراع باشد اهدا می شود. اولين جايزه علمی دکتر مارقوسيان با بررسی مقالات رسيده در پايان سال 90 اهدا شد.

واهاک مارقوسیان دارای ۳ کتاب می‌باشد. همچنین از وی در حدود ۵۰ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی به چاپ رسیده است
.

در جدول زیر به آثار وی اشاره شده است:
 

  کتب منتشر شده

  نام کتاب

  نام نويسندگان

  سال چاپ

  ديرگدازها: انواع، خواص و کاربرد

  واهاک مارقوسيان

  چاپ چهارم 1386

  درآمدی بر تعادل فازی در سراميک ها

  مضطرزاده، مارقوسيان، صلاحی

  1378

شيشه: ساختار، خواص و کاربرد

  واهاک مارقوسيان

  چاپ دوم 1386

روش های عملی بررسی نمودارهای تعادلی فازی
 

واهاک مارقوسیان، مهران غفاری، اسماعیل صلاحی

چاپ اول 1390















فرایند نانو در صنعت کاشی و سرامیک در چه مواردی باید پیشرفت داشته باشد؟

مواد چسبنده و درزگير در تعداد زيادي از صنايع، براي اتصال مواد مشابه يا مختلف به يکديگر به‌کار گرفته می‌‌شوند. مواد چسبنده و درزگير داراي مبناي شيميايي يکساني هستند اما عملکرد‌های متفاوتي دارند. تفاوت اصلي بين اين دو ماده، مدول کشساني (الاستيسيته) آنها است؛ يک ماده درزگير داراي مقاومت کششي کمتري است. در صنعت ساختمان، مواد چسبنده و درزگير داراي کاربرد‌های وسيعي چون موکت‌کاري، کاشي‌کاري، بتن، ورقه‌های قفسهها و کمدها، لايه زيرين کف، ورقه‌های ديوار کاذب، گرمسازي، تهويه، تهويه هواي مطبوع، سيمان‌‌های متصل‌شده، خانه‌های پيش‌ساخته، پانل‌های پيش‌پرداخت‌شده، کف کشسان، سقف‌سازي و پوشش‌دهي ديوار هستند.
امروزه فن‌آوري نانو در صنعت مواد چسبنده و درزگير، در قالب پرکننده‌‌های نانومقياس همانند سيليس دوداندود (Fumed Silica)، کربنات‌کلسيم رسوب‌دهيشده نانويي و دي‌اکسيد تيتانيوم کاربرد دارد. در فن‌آوري سنتي، پرکنندهها با هدف کاستن قيمت محصولات در فرمولبندي مواد چسبنده و درزگير مورد استفاده قرار می‌گيرند؛ اما اين وضعيت، امروزه دستخوش تغيير شدهاست زيرا پرکننده‌های نانومقياس، ارتقاي کارايي و قابليتهايي چون خصوصيات فيزيکي عالي، کنترل رئولوژيکال (جريان شناختي)، مقاومت در برابر سوختن و دوام و قابليت بازيافت ارتقا يافته را، براي مواد چسبنده و درزگير به ارمغان می‌آورند.
اصليترين پرکنندههايي که از فن‌آوري نانوي مدرن بهرهگرفته و در توليد مواد چسبنده و درزگير استفاده می‌شوند، سيليس دوداندود، PCC نانويي و در مرتب‌های پايينتر، TiO2 هستند. سيليس دوداندود که تحت عنوان سيليس گرمازا نيز شناخته می‌شود در قالب ذراتي با اندازهي چند 10 نانومتر و مساحت سطح ويژهي m2/g 90 الي m2/g 600 ، قابل توليد است. سيليس دوداندود را می‌توان از طريق يک فرآيند هيدروليز و يا فرآيند رسوبدهي توليد کرد. همانگونه که از نامش پيداست، فرآيند توليد NPCC، دربرگيرندهي رسوبدهي است که اين امر منجر به توليد ذراتي در ابعاد 60 الي 150 نانومتر می‌گردد. اين محصولات نانويي از چند سال پيش تاکنون در بازار موجود بودهاند و طيف وسيعي از صنايع مانند صنايع کاغذ، لوازم آرايشي، مواد غذايي، پلاستيک و مواد چسبنده و درزگير از آنها بهره گرفته‌اند.
در اروپا، صنعت ساختمان دومين بازار بزرگ براي مواد چسبنده و درزگير بوده است. تخمين زده می‌شود که در سال 2009 در اروپا، اندازهي بازار مواد چسبنده و درزگير براي محصولاتي که مستقيماً مرتبط با صنعت ساختمان بودهاند، نزديک به 9/1 می‌ليارد يورو بوده است. البته تنها تعدادي از محصولات در اين بازار از فن‌آوري نانو بهره می‌گرفتند. مطابق برآوردها تنها 10 درصد از کل مواد چسبنده و درزگير شامل پرکننده‌های نانويي بوده و درصد استفاده از نانومواد در آن‌ها بسيار پايين است. چندين مشوق و مانع بر روي روند پذيرش مواد چسبنده و درزگير نانويي در صنعت ساختمان تأثيرگذار هستند. مشوق‌های اصلي شامل، ارتقاي کارايي، قابليت‌های اضافي و مباحث زيست‌محيطي  هستند درحاليکه موانع اصلي عبارتند از رقابت قيمت، کمبود آگاهي و عدم خطرپذيري.

 


انتظار می‌رود که فن‌آوري نانو در توسعه نسل جديدي از مواد چسبنده و درزگير در سال‌های آتي مشارکت داشته و بازار مذکور همچنان روند روبهرشد خود را حفظ کند. با اين وجود لازم است تا اين توسعهها با تدوين قوانين مقتضي در جنبههايي چون سلامت و ايمني همراه شوند و هم‌چنين مزايا و نگراني‌های مربوط به اين محصولات در قالب زنجيرهي ارزش از توليدکننده پرکننده نانومقياس تا توليدکننده مواد چسبنده و درزگير تا صنعت ساختمان، به شکل وسيعي مورد بحث و تبادل نظر قرار بگيرند. اين امر نهتنها از موانع پذيرش فن‌آوري می‌کاهد بلکه به ابتکارات جديد در اين حوزه نيز کمک می‌کند.

 

برای مطالعه متن کامل مقاله کاهش ضایعات در صنعت کاشی و سرامیک لطفا نشریه شماره 25  سرامیک و ساختمان را مطالعه نمایید.

شماره تماس جهت دریافت نشریه سرامیک و ساختمان: 44487812 الی

تکنولوژی چاپ دیجیتال


دکوراسیون دیجیتالی کاشی:
تکنولوژی پرینت دیجیتالی در صنعت سرامیک که هم‌اکنون جهانی شده است، اگر موجب انقلاب در صنعت کاشی نشده باشد حداقل به میزان بسیار زیادی موجب بهبود دکوراسیون شد و راه‌های دکوراسیون را تغییر داد و تکنولوژی Inkjet باعث بالا بردن کارایی پروژه‌های سرامیکی شد. به گفته آقای Penna رییس تولید شرکت Imola،که هفت ماشین دیجیتالی را راه‌اندازی نموده است، اهمیت نوآوری دکوراسیون دیجیتالی در صنعت کاشی به اندازه تغییر کوره‌های تونلی به کوره‌های رولری است. به گفته وی فرآیند چاپ دیجیتالی مشکلات موجود از تنوع در رنگ گرفته تا محصولات نامنطبق در صنعت چاپ را رفع می‌کند و قطعات یدکی انبار را کاهش می‌دهد. این تکنولوژی هم‌چنین قادر است که ارزش افزوده کاشی‌ها را نیز افزایش دهد. هم‌چنین با این روش زمان تولید طرح‌ها و قرار گرفتن ان در خط تولید نیز کم می‌گردد.
 
طراحی گرافیکی دیجیتال:
Antonio De Carlo از شرکت Ferro گفت: در این بخش سعی و تلاش زیادی برای اجرای تصاویر گرافیکی بر روی کاشی انجام شده است و برای این کار باید تصاویر تهیه شده توسط دوربین دیجیتالی با استفاده از نرم افزار به طرح گرافیکی تبدیل شود و سپس عملیات پرینت انجام شود و باید در نظر داشت که طراحی گرافیکی دیجیتالی همانند فتوکپی نیست و انجام آن خیلی ساده نیست. Paolo Zannini رییس انجمن سرامیک ایتالیا اضافه کرد که برای رسیدن به دکوراسیون دیجیتالی باید روش‌ها را تغییر داد. تخصیص مجدد اصل طرح به وسیله شرکت‌های سرامیکی به‌طور آشکار وابسته به تولیدکنندگان لعاب و رنگ و موسسات طراحی گرافیکی است. De Carlo گفت ما همواره باید به دنبال پیشرفت باشیم و این درست شبیه پیشرفت از تایپ دستی به تایپ کامپیوتری است و ما باید هم در زمینه رنگ و ماشین‌آلات پیشرفت کنیم که البته خیلی موارد هنوز به طور کامل شناخته نشده است و باید از پتانسیل‌های تکنولوژی Inkjet استفاده نمود. Paolo Zannini ادامه داد که تکنولوژی‌های جدید نیاز به نرم‌افزارهای دیجیتال مدیریت رنگ دارد و در تکنولوژی Inkjet برای رسیدن به نتایج رضایت‌بخش می‌بایست چگونه می‌بایست بین پارامترهای متغیر فرآیند تولید هماهنگی ایجاد نمود که این کار نیازمند وجود نرم‌افزارهای کامپیوتری مناسب است.

یکپارچگی بین تکنولوژی‌های موجود
امروزه می‌توان گفت در جهان به یک نوع یکپارچگی فکری درخصوص تکنولوژی‌های موجود در زمینه دکوراسیون سرامیک با استفاده از تکنولوژی Inkjet رسیده‌اند و همگان باور دارند که می‌بایست این تکنولوژی تقویت شود. Paolo Monari از شرکت سیستم اعلام نمود به عنوان مثال امروزه مشکلی که در این تکنولوژی وجود دارد این است که برای اعمال مواد دکوراسیون با ضخامت زیاد با مشکل مواجه هستیم و هم‌اکنون اعمال لعاب به صورت دیجیتالی هنوز غیر قابل تصور است. استفاده از این روش برای دکوراسیون در زمینه فاصله بین رنگ‌ها هنوز با مشکل مواجه است و در نتیجه کیفیت محصولات تولید شده در این روش کیفیت مناسبی در مقایسه با روش‌های رایج فعلی وجود ندارد و با استفاده از روش حکاکی سیلندر کیفیت مناسب‌تری در مقایسه با تکنولوژی دیجیتال موجود می‌توان حاصل نمود. Marco Ferrari از شرکت Colorobbia اضافه نمود باید در نظر داشت که می‌بایست در ادامه روش‌های فعلی سعی در بهبود آن با استفاده از روش‌های جدید داشت.

پتانسیل‌های زیبایی شناختی
Zannini افزود مزیت استفاده از روش‌های جدید این است که لبه‌های کاشی سطح مورد نظر و هم چنین نقوش برجسته موجود در سطح نیز می‌تواند با استفاده از این روش دکور شود. [در حالی‌که به عنوان مثال در روش دکوراسیون روتوکالر که از سیلندرهای حکاکی برای اعمال رنگ استفاده می‌کند این امکان وجود ندارد]. Alberto Ghisellini از شرکت Kerajet افزود با استفاده از روش دکوراسیون Inkjet می‌توان به افکت‌های مشابه پرس دوبل و یا کاشی‌های رگه‌رگه دست یافت. این روش می‌تواند بر روی بدنه پرس شده به صورت مستقیم بکار رود و یا اینکه در کاشی‌های دوپخت از این تکنولوژی استفاده نمود.

جوهر و رنگ
Warren Green از شرکت Jettable گفت با وجود اینکه در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای ساخت رنگ مناسب انجام شده است، ولیکن هنوز نیاز به تلاش بیشتر در زمینه رنگ وجود دارد. تولید تمامی‌رنگ‌ها با استفاده از سه، چهار و یا شش رنگ اصلی هنوز به صورت کامل قابل دسترسی نیست و استفاده از روش‌های مورد استفاده در صنایع دیگر در صنعت سرامیک به صورت کاملاً مشابه در صنعت سرامیک قابل اجرا نیست زیرا در صنعت تکنولوژی دیجیتال عوامل دیگر فرآیند تولید نظیر پخت، واکنش با یکدیگر از جمله واکنش بین رنگ، لعاب و بدنه نیز تاثیرگذارند.

Alessandro Giudice از شرکت Colorstore عنوان نمودار آزمایشات انجام شده با استفاده از چهار رنگ سرامیکی می‌توان 80 تا90 درصد تولیدات را از نظر رنگ‌بندی تولید نمود و در برخی موارد حتی سه رنگ نیز برای رسیدن به محدوده‌های رنگی کافی است. Marco Ferrari افزود نسخه جدید نرم‌افزار فتوشاپ خصوصیات مربوط به رنگ‌ها را در خود جای داده است و برنامه‌های دیگر جهت استفاده پیچیده هستند و به تازگی نسخه‌های برنامه‌های مربوط به صنعت سرامیک ارائه شده است. امروزه تولیدکنندگان رنگ به‌طور ویژه به روی استفاده از سه رنگ [اصلی] به‌علاوه رنگ مشکی تمرکز کرده‌اند. برای فایق آمدن بر مشکل عدم حضور رنگ واقعی Magneta، سختی کار در ایجاد رنگ زرد مناسب، قهوه‌ای و سبز مربوط ترکیبات ایجادکننده رنگ سیاه است که تحقیقات برای ایجاد ترکیبات ارگانومتالیک (Organometallic) جدید و هم‌چنین محدوده‌های وسیعی از رنگ‌دانه‌های بسیار ریز (Super Fine) در حال انجام است. امروزه تقریباً تمام تولیدکنندگان پایدار بوده و شدت رنگ خود را طی فرآیند تولید از دست نمی‌دهند.
برای دریافت مطلب کامل با ما تماس بگیرید.

info@ceramic-sakhteman.com